Page 14 - ASM YAŞAM DERGİSİ - EYLÜL SAYISI
P. 14

ruyucu sağlık hizmetlerinin  nin Uzmanlık Eğitimi             öncelikle soyut ve genel ni-                             Ancak Anayasa Mahkemesi  sorunlarının,  farklı  siyasi  ediyoruz.Hep  birlikte  daha
               asli işimiz olarak görülme- D.Laboratuvar İşlemleri İle  telikte olmaması gerekiyor.                                   bu  uygulamayı  Anayasaya  partiler tarafından etkin bir  güçlü,  müreffeh  ve  sağlıklı
               mesi.                          İlgili Sorunlar                Bir  diğer  ifade  ile  şikayet                          aykırı  bulmadı.Hukuk  dü- şekilde  seçim  programları  bir Türkiye inşa etmek için
                      7-  Aile  hekimleri                                    eden  kişi  mutlaka  somut                               zeni,  herkese  meşru  vasıta  içine dâhil edilmemesi bizi  Aile  Hekimliğine  sahip  çı-
               sağlık  hizmetinin  merke- 13- Sağlık hizmetleri kulla- bir  olaya  ilişkin  şikayet-                                  ve  yollardan  faydalanmak  üzmektedir.  Aile  Hekimi  kılmasını istiyoruz.
               zinde  görülmemektedir.  İs- nım alışkanlıkları :             te  bulunmalıdır.  Yine  aynı                            suretiyle şikayet hakkı tanı- ve Aile Sağlığı Çalışanları,
               teyen  her  kişinin  her  basa- A.Sağlıkta  Şiddetle  ilgili  kanuni  düzenlemeye  göre                                maktadır. Elbette hak arama  farklı  yaşam  tarzlarından,  ÇÖZÜM
               mağa ve branşa herhangi bir  yasal düzenleme eksikliği        şikayetçi  iddialarını  ciddi                            özgürlüğü mutlak bir haktır.  farklı  siyasi  görüşlerden,  ÖNERİLERİMİZ ;
               bariyer  olmadan  ulaşabil- B.Aşı Reddi Konusu ile il- bulgu  ve  belgelere  dayan-                                    Bu bakımdan  kişiler hekim- farklı düşünce ve grupların-              1-Aile     hekimliği
               mesi büyük bir sorundur. Ve  gili yasal düzenleme eksik- dırmalıdır. Ayrıca kamu he-                                   ler  aleyhinde  de  şikayette  dan  oluşmuş,  ancak  ‘’Aile  sağlık sisteminin merkezine
               bir ülke için olmazsa olmaz  liği.                            kimleri  aleyhinde  sunulan                              bulunabilirler.  Ancak  bu  Hekimliği  ortak  noktasın- getirilmelidir.
               yönetilebilir  sevk  zinciri  C.Sağlık Okuryazarlığı          şikayet dilekçesinde dilekçe                             hak da diğerleri gibi meşru- da’ ’çok sağlam bir şekilde              2-  Kayıtlı  nüfuslar
               uygulamasına geçilemedi.                                      sahibinin  doğru  ad,  soyadı                            iyet sınırları aşılarak kulla- birbirine  kenetlenmiş  bir  özlük hakkı kaybı olmadan
                      8-  Aile  Hekimliğin-          14-  Finansman  ve  ve imzası ile iş veya ikamet-                                nılamaz. Sırf şikayet edileni  gruptur. Mevcutta bahsi ge- koruyucu uygulamalara im-
               de verilen sağlık hizmetleri- özlük hakları :                 gah adresinin bulunması zo-                              tedirgin etmek, hukuka uy- çen  reformlar  birinci  basa- kân verebilecek sınırlara çe-
               nin kapsamında iş yükünün  A.Ücret Kaybı                      runludur.Bu nedenle Sağlık                               gun bir uygulamayı bilerek  mak ve koruyucu hekimlik  kilmelidir.1500-2000 olma-
               azaltılmasına  ve  iş  çeşitli- B.Aile Sağlığı Merkezi Gi- Bakanlığı  İletişim  Merkezi                                ya da bilmeyerek haksız bir  odaklı değil, tedavi maliyet- lıdır.
               ğinin  azaltılmasına  ihtiyaç  der Ücretinin Yetersiz Kal- (SABİM)  adı  altında  kuru-                                uygulama  gibi  göstererek  lerinin  fazla,  uzmanlaşma               3-  Ülkemiz  artık
               vardır.                        ması.                          lan  çağrı  merkezinin  aile                             kişileri soruşturmaya maruz  ve  teknolojiyi  destekleyen  yaşlı  nüfusa  doğru  kay-
                      9- İş yükü sebebiyle  C.Sözleşme  Feshi  Ve  İh- hekimleri  hakkında  şikayet                                   bırakmak, onu meslektaşları  tedavi edici hastane sistemi  mıştır.  Kademeli  sevk  uy-
               asli  görevlerimizden  olan  tar Verme Yetkisinin  Devir  merci veya soruşturma me-                                    ya da idari merciler nezdin- odaklı  olduğu  görünmek- gulamasından             başlayarak
               kronik hastalık takibini ye- Edilmesi                         kanizması  olarak kullanıla-                             de küçük düşürmek amacıy- tedir.  Bu  durumda  birinci  yönetilebilir  sevk  zinciri
               terince yapılamamaktadır.      D.Aile  Hekimlerinin  işve- bilmesi  hukuken  mümkün                                    la yapılan şikayetler haksız  basamağın  daha  fazla  iş- uygulamasına  geçilmelidir.
                      10-  Sürekli  Sanal  ren Olması                        değildir.                                                şikayettir. Haksız şikayet de  levsizleştirilmesi,  değersiz- Ülkemizin sağlık ekonomi-
               Aile Sağlığı Birimleri Açıl- E.Sözleşme Dönemleri Ara-               Bu  kurala  göre  te-                             bir tür haksız fiildir. Haksız  leştirilmesi  ve  sağlık  ma- si  için  bu  şarttır.AKAHED
               ması.Tercih  edilmeyen  bu  sında İzinlerin Devredilme- lefonla  şikayet  yapılamaz.                                   şikayet yoluyla başkalarının  liyetlerinin  çok  daha  fazla  tarafından yönetilebilir sevk
               birimlere  yabancı  uyruklu  sinin Engellenmesi               Şikayet  yazılı  yapılmalı-                              kişilik haklarını ihlal eden- artması kaçınılmazdır. Artık  zinciri çözümümüz  ilgilile-
               hekimler  yerleştirilmekte- F.Aile Hekimine Bağlı Nü- dır.    Bu  husus  son  derece                                   ler  şüphesiz  eylemlerinin  hizmet  sunumu  halkımızın  re iletilmiştir.
               dir.                           fusların  Bakanlıkça  Devre- önemlidir.  Kanun  koyucu,                                 karşılığı hukuki yaptırımla- en çok ihtiyacı olan ‘’insan             4-  Aile  Hekimleri
                      11- Dünya Örnekleri  dilebilmesi                       vatandaşa  hak  arama  öz-                               ra tutulmayı da göze almalı- odaklı  hizmet  ‘’  olmaktan  üzerindeki iş yükü azaltıla-
               İle Uyuşmayan Görevler:        G.İzinlerde  ücret  kesinti- gürlüğünün  ayrılmaz  bir                                  dır.                           çok uzaktadır.                 rak daha çok koruyucu he-
               A.İş Yükünün Artışı            si(özellikle  tek  birimli  aile  parçası  olan  şikayet  hakkı-                               Sonuç olarak hekim-            Covid       pandemi- kimlik, danışmanlık, kronik
               B.Sağlık Raporları             sağlığı  merkezlerinde  çalı- nı  tanımıştır.  Ancak  gene                              lere yönelik sadece fiziksel  si  de  herkese  göstermiştir  hastalık  yönetimi  ve  peri-
               C.Adli ve defin Nöbetleri      şanlar için büyük sorun)       kanun  koyucu,  bu  hakkın                               şiddetin  değil  psikolojik  ki  tedavi  ederek  hastalığı  yodik sağlık taramaları gibi
               D.Entegre      Hastanelerde           15-  SABİM:  Sağlık  rastgele  kullanılmasına  da                                şiddetin de önüne geçilmesi  azaltamayız.  Bunu  ancak  alanlarda  çalışmasının  sağ-
               Görev Yapan Aile Hekimle- Bakanlığı İletişim Merkezi.  izin vermemiştir. Bu düzen-                                     gerekmektedir.  Haksız  şi- koruyucu  sağlık  hizmetle- lanması gerekmektedir.
               rinin Nöbet Sorunu             Kanayan Yara.Üniversiteler  lemeye göre soyut, havadan                                  kayetlerin ise bir psikolojik  ri  ile  başarabiliriz.Bizler          5-  Toplum  Sağlığı
               E. Misafir Hasta Sorunu        dışında  çalışan  kamu  he- sudan  sebeplerle  şikayette                                şiddet  türü  olduğu  hususu  özlük  haklarımızın  geliş- Merkezleri  hantallıktan  ve
                      12-  Kapasite Geliş- kimlerine yönelik şikayetle- bulunulamaz.  Şikayet  di-                                    ise tartışmasızdır.            tirilmesini,  geriye  giden  idari bir yapı olmaktan kur-
               tirme ve İnsan Kaynakları :    rin yapılış usulünün hukuki  lekçeleri  somut  bir  iddiaya                             Aile  Hekimleri  olarak,  85  ücretlerimizin  ve  hak  ka- tarılmalı  ve  toplum  tabanlı
               A.Aile Sağlığı Çalışanı So- çerçevesi  4483  sayılı  Ka- dayandırılmalıdır.  Bu  özel-                                 milyon vatandaşımıza doku- yıplarımızın  telafi  edilme- bir  hizmet  birimine  dönüş-
               runu                           nunda düzenlenmiş durum- likleri  taşımayan  dilekçeler                                 nabilme, ailelerinin bir par- sini,  cari  ödeneklerimizin  türülmelidir.  Sağlık  sistemi
               B.Doğru  Olmayan  Sosyal  da. Bu Kanunun 2004 yılın- işleme  konulamaz.Oldukça                                         çası olabilme ve onlara her  artırılmasını    birinci  basa- işleyişine katılmalıdırlar.
               Güvenlik  Kurumu  Uygula- da  değişen  yeni  hükmüne  katı  görünen  bu  düzenle-                                      alanda danışmanlık hizmeti  mak  sağlık  hizmetlerinin                6-  Ekonomik  unsur-
               maları                         göre, kamu hekimleri aley- me  2004  yılında  Anayasa                                   verebilme  yetisi  ve  dona- hak  ettiği  yer  olan  ‘’sağlık  lar, özlük hakları, per
               C.Mevcut  Aile  Hekimleri- hinde yapılacak şikayetlerin  Mahkemesine de götürüldü.                                     nımına  sahibiz.  Birinci  ba- sisteminin  merkezine’’  yer-
                                                                                                                                      samak  sağlık  hizmetlerinin  leşmesini bekliyor ve talep
               14                                                                                                                                                                                                              15
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19