Page 14 - ASM YAŞAM DERGİSİ - EYLÜL SAYISI
P. 14
ruyucu sağlık hizmetlerinin nin Uzmanlık Eğitimi öncelikle soyut ve genel ni- Ancak Anayasa Mahkemesi sorunlarının, farklı siyasi ediyoruz.Hep birlikte daha
asli işimiz olarak görülme- D.Laboratuvar İşlemleri İle telikte olmaması gerekiyor. bu uygulamayı Anayasaya partiler tarafından etkin bir güçlü, müreffeh ve sağlıklı
mesi. İlgili Sorunlar Bir diğer ifade ile şikayet aykırı bulmadı.Hukuk dü- şekilde seçim programları bir Türkiye inşa etmek için
7- Aile hekimleri eden kişi mutlaka somut zeni, herkese meşru vasıta içine dâhil edilmemesi bizi Aile Hekimliğine sahip çı-
sağlık hizmetinin merke- 13- Sağlık hizmetleri kulla- bir olaya ilişkin şikayet- ve yollardan faydalanmak üzmektedir. Aile Hekimi kılmasını istiyoruz.
zinde görülmemektedir. İs- nım alışkanlıkları : te bulunmalıdır. Yine aynı suretiyle şikayet hakkı tanı- ve Aile Sağlığı Çalışanları,
teyen her kişinin her basa- A.Sağlıkta Şiddetle ilgili kanuni düzenlemeye göre maktadır. Elbette hak arama farklı yaşam tarzlarından, ÇÖZÜM
mağa ve branşa herhangi bir yasal düzenleme eksikliği şikayetçi iddialarını ciddi özgürlüğü mutlak bir haktır. farklı siyasi görüşlerden, ÖNERİLERİMİZ ;
bariyer olmadan ulaşabil- B.Aşı Reddi Konusu ile il- bulgu ve belgelere dayan- Bu bakımdan kişiler hekim- farklı düşünce ve grupların- 1-Aile hekimliği
mesi büyük bir sorundur. Ve gili yasal düzenleme eksik- dırmalıdır. Ayrıca kamu he- ler aleyhinde de şikayette dan oluşmuş, ancak ‘’Aile sağlık sisteminin merkezine
bir ülke için olmazsa olmaz liği. kimleri aleyhinde sunulan bulunabilirler. Ancak bu Hekimliği ortak noktasın- getirilmelidir.
yönetilebilir sevk zinciri C.Sağlık Okuryazarlığı şikayet dilekçesinde dilekçe hak da diğerleri gibi meşru- da’ ’çok sağlam bir şekilde 2- Kayıtlı nüfuslar
uygulamasına geçilemedi. sahibinin doğru ad, soyadı iyet sınırları aşılarak kulla- birbirine kenetlenmiş bir özlük hakkı kaybı olmadan
8- Aile Hekimliğin- 14- Finansman ve ve imzası ile iş veya ikamet- nılamaz. Sırf şikayet edileni gruptur. Mevcutta bahsi ge- koruyucu uygulamalara im-
de verilen sağlık hizmetleri- özlük hakları : gah adresinin bulunması zo- tedirgin etmek, hukuka uy- çen reformlar birinci basa- kân verebilecek sınırlara çe-
nin kapsamında iş yükünün A.Ücret Kaybı runludur.Bu nedenle Sağlık gun bir uygulamayı bilerek mak ve koruyucu hekimlik kilmelidir.1500-2000 olma-
azaltılmasına ve iş çeşitli- B.Aile Sağlığı Merkezi Gi- Bakanlığı İletişim Merkezi ya da bilmeyerek haksız bir odaklı değil, tedavi maliyet- lıdır.
ğinin azaltılmasına ihtiyaç der Ücretinin Yetersiz Kal- (SABİM) adı altında kuru- uygulama gibi göstererek lerinin fazla, uzmanlaşma 3- Ülkemiz artık
vardır. ması. lan çağrı merkezinin aile kişileri soruşturmaya maruz ve teknolojiyi destekleyen yaşlı nüfusa doğru kay-
9- İş yükü sebebiyle C.Sözleşme Feshi Ve İh- hekimleri hakkında şikayet bırakmak, onu meslektaşları tedavi edici hastane sistemi mıştır. Kademeli sevk uy-
asli görevlerimizden olan tar Verme Yetkisinin Devir merci veya soruşturma me- ya da idari merciler nezdin- odaklı olduğu görünmek- gulamasından başlayarak
kronik hastalık takibini ye- Edilmesi kanizması olarak kullanıla- de küçük düşürmek amacıy- tedir. Bu durumda birinci yönetilebilir sevk zinciri
terince yapılamamaktadır. D.Aile Hekimlerinin işve- bilmesi hukuken mümkün la yapılan şikayetler haksız basamağın daha fazla iş- uygulamasına geçilmelidir.
10- Sürekli Sanal ren Olması değildir. şikayettir. Haksız şikayet de levsizleştirilmesi, değersiz- Ülkemizin sağlık ekonomi-
Aile Sağlığı Birimleri Açıl- E.Sözleşme Dönemleri Ara- Bu kurala göre te- bir tür haksız fiildir. Haksız leştirilmesi ve sağlık ma- si için bu şarttır.AKAHED
ması.Tercih edilmeyen bu sında İzinlerin Devredilme- lefonla şikayet yapılamaz. şikayet yoluyla başkalarının liyetlerinin çok daha fazla tarafından yönetilebilir sevk
birimlere yabancı uyruklu sinin Engellenmesi Şikayet yazılı yapılmalı- kişilik haklarını ihlal eden- artması kaçınılmazdır. Artık zinciri çözümümüz ilgilile-
hekimler yerleştirilmekte- F.Aile Hekimine Bağlı Nü- dır. Bu husus son derece ler şüphesiz eylemlerinin hizmet sunumu halkımızın re iletilmiştir.
dir. fusların Bakanlıkça Devre- önemlidir. Kanun koyucu, karşılığı hukuki yaptırımla- en çok ihtiyacı olan ‘’insan 4- Aile Hekimleri
11- Dünya Örnekleri dilebilmesi vatandaşa hak arama öz- ra tutulmayı da göze almalı- odaklı hizmet ‘’ olmaktan üzerindeki iş yükü azaltıla-
İle Uyuşmayan Görevler: G.İzinlerde ücret kesinti- gürlüğünün ayrılmaz bir dır. çok uzaktadır. rak daha çok koruyucu he-
A.İş Yükünün Artışı si(özellikle tek birimli aile parçası olan şikayet hakkı- Sonuç olarak hekim- Covid pandemi- kimlik, danışmanlık, kronik
B.Sağlık Raporları sağlığı merkezlerinde çalı- nı tanımıştır. Ancak gene lere yönelik sadece fiziksel si de herkese göstermiştir hastalık yönetimi ve peri-
C.Adli ve defin Nöbetleri şanlar için büyük sorun) kanun koyucu, bu hakkın şiddetin değil psikolojik ki tedavi ederek hastalığı yodik sağlık taramaları gibi
D.Entegre Hastanelerde 15- SABİM: Sağlık rastgele kullanılmasına da şiddetin de önüne geçilmesi azaltamayız. Bunu ancak alanlarda çalışmasının sağ-
Görev Yapan Aile Hekimle- Bakanlığı İletişim Merkezi. izin vermemiştir. Bu düzen- gerekmektedir. Haksız şi- koruyucu sağlık hizmetle- lanması gerekmektedir.
rinin Nöbet Sorunu Kanayan Yara.Üniversiteler lemeye göre soyut, havadan kayetlerin ise bir psikolojik ri ile başarabiliriz.Bizler 5- Toplum Sağlığı
E. Misafir Hasta Sorunu dışında çalışan kamu he- sudan sebeplerle şikayette şiddet türü olduğu hususu özlük haklarımızın geliş- Merkezleri hantallıktan ve
12- Kapasite Geliş- kimlerine yönelik şikayetle- bulunulamaz. Şikayet di- ise tartışmasızdır. tirilmesini, geriye giden idari bir yapı olmaktan kur-
tirme ve İnsan Kaynakları : rin yapılış usulünün hukuki lekçeleri somut bir iddiaya Aile Hekimleri olarak, 85 ücretlerimizin ve hak ka- tarılmalı ve toplum tabanlı
A.Aile Sağlığı Çalışanı So- çerçevesi 4483 sayılı Ka- dayandırılmalıdır. Bu özel- milyon vatandaşımıza doku- yıplarımızın telafi edilme- bir hizmet birimine dönüş-
runu nunda düzenlenmiş durum- likleri taşımayan dilekçeler nabilme, ailelerinin bir par- sini, cari ödeneklerimizin türülmelidir. Sağlık sistemi
B.Doğru Olmayan Sosyal da. Bu Kanunun 2004 yılın- işleme konulamaz.Oldukça çası olabilme ve onlara her artırılmasını birinci basa- işleyişine katılmalıdırlar.
Güvenlik Kurumu Uygula- da değişen yeni hükmüne katı görünen bu düzenle- alanda danışmanlık hizmeti mak sağlık hizmetlerinin 6- Ekonomik unsur-
maları göre, kamu hekimleri aley- me 2004 yılında Anayasa verebilme yetisi ve dona- hak ettiği yer olan ‘’sağlık lar, özlük hakları, per
C.Mevcut Aile Hekimleri- hinde yapılacak şikayetlerin Mahkemesine de götürüldü. nımına sahibiz. Birinci ba- sisteminin merkezine’’ yer-
samak sağlık hizmetlerinin leşmesini bekliyor ve talep
14 15